Není
většího utrpení, než chodit do práce, která vás nebaví.
Možná ještě větším utrpením je, když musíte chodit do
práce, která vás sere a možná ještě větší sračka je, když
musíte dělat s lidma, který jsou vám natolik vzdáleni, že
najít společnou řeč je zhola nemožné. Utrpením je dělat
práci, která vám vymývá mozek, která se do nekonečna opakuje,
čas se táhne a 8
hodin se zdá jako celej měsíc, týden se zdá jako celej rok a
celej měsíc je jak celej vesmír. Každým dnem umíráte, každou
hodinu si říkáte, že tohle přece nemá žádnej smysl, že
takhle to přece nemůže být, že tohle to není normální a že
tohle přece nemůžou lidi dělat celej život, aniž by se
zbláznili. Každým dnem si říkáte, že dneska je to naposled,
třeba mě z té práce vyhodí, třeba se něco stane, co vše
změní a vše bude v pohodě. Ne, nic se nezmění, nikdy nic
nebude v pohodě, pokud jsme v systému, kterej je
založenej na penězích. Nikdy nic nebude dobře, do smrti budeme
dřít, každej den budeme umírat a naše konečná smrt bude
vlastně jen vysvobozením z toho pekla, které každodenně
prožíváme a namlouváme si, že tohle jednou skončí. TOHLE NIKDY
NESKONČÍ! Tohle skončí až naší smrtí...
Otročíme!
Nemáme nic a nikoho, nemáme s kým jít do hospody, abychom
zapomněli, protože lidi nemají čas flákat se po hospodách, lidi
nemají peníze, aby se radovali, lidé jsou tlačeni systémem do
kouta, zastrašováni terorismem, krizí, nezaměstnaností, jsou
vystresováni až na samotný okraj zdravého rozumu a zaměstnavatelé
hrozí vyhazovem z toho pekla, které žijí, a lidé mají
strach ztratit i to peklo, protože pak by jim nezbylo už vůbec
nic. Lži a zastrašování. Udělat z lidí jen loutky a
nesvéprávné trosky, které věří zprávám v tv, kteří to
svoje peklo berou jako to nejlepší, co je mohlo potkat.
Není
úniku, nemáme šanci.
V UK nemám šanci už vůbec žádnou, v okolí Boltonu
není kam se ztratit, všude jsou jen domy, auta, rovina, žádnej
les, žádej kopec, jen obchody, továrny a nekonečná šeď města.
3 týdny
volna... Co s tím? Co všechno udělat, kam všude jít, co
zařídit, koho navštívit, kdo bude nasranej, že jsem slíbil a
zase nepřijel...? UK mi nesedí, ale když už jsem tady, tak snad
něco, co stojí za vidění, tady musí být, ne? Skotsko je
vyhlášená destinace, takže že by?
1.9.2012,
SAT, 25 mil, 9.6 m/h, jídlo 0 GBP, ferry 11 GBP
Jedem!
Ráno nakládám, a jelikož obě zadní brašny v jedné ruce
nejsem schopen unést, je jasné, že to bude opět natěžko!
Dokonce si i říkám, že něco vyhodím, ale pak si zase říkám,
že se všecko může hodit a tak to rvu na kolo. Je to
experimentální cesta. Zkusit, zda je možné žít za 5 GBP/den
(ferry a vlak do toho nepočítám) a otestovat starý krámy, jestli
ještě mají na jednu pořádnou výpravu, nebo jsou k ničemu.
Včerejší Tesco „bliezkrieg“ mě stál 16 GBP a koupil jsem
toho fakt mraky. Nechybí lahůdky jako olej ve flašce, marmeláda
ve sklince, chilli, curry, česnekovej prášek, cibula, česnek,
brambory, brokolice, květák, bulgur, těstoviny a další a další
nebytné a hlavně velice těžké věci. Opět mám i obavu o kolo,
protože zadní kolo má už na kahánku a hlavně mám pocit, že
střed je maličko nakoplej, ale věřím...
V Boltonu
na vlakáču potkávám nějakýho kolistu, nějakýho Phila, co
jede...? No, přesně tu samou trasu co já až do ULLAPOOLU. Tak to
snad není možný! Borec tak 55 let. Při bližším obhlédnutí
jeho kola je mi jasný, že mám tu čest s velkým fajnšmekrem
cykloturistiky. To kolo má top komponenty, dynamo v předním
náboji, ocelovej rám, prostě max. špičkový vybavení. Ve vlaku
z něho leze, že jezdí celej život, ale většinou jen
Anglie, max. Francie a Španělsko. UK má projetý skrz naskrz.
Navíc velkej horolezec co zdolal Aconcaguu! Tak prý pojedeme kus
spolu, co to udělá. Ale hned v GLASGOWĚ se rozdělujeme,
protože já mám lístek až do ARDOSSANU do přístavu, Phil tam
musí dojet na kole. Sraz další den ráno na ferry na opačné
straně ostrova. Počasí je divný, ale neprší, za to brutálně
fučí a je kosa. Na ostrov
ARRAN se mnou jede ještě dalších 10 cyklistů. Já asi jako
jediný volím cestu napříč ostrovem a po západním pobřeží do
LOCHRANZA. Napříč přes celej ostrov to asi z kopce sotva
bude, co? Nejlehčí převod a v rychlosti 2.8 m/h (mám
přepnuto na míle, jsem totiž světák jak prase) se šinu vzhůru.
Hm, je to fakt těžký. Ale co, neprší, tak co si naříkat? Hup
dolů a už to jede kolem pobřeží, vítr v zádech a
ostružiny podél cesty. Jedu fakt pomalu a nikam se neženu. Před
LOCHRANZA nacházím fleka na stan hned u moře a jak tam dojíždím,
tak začíná lít. No jistě, to aby chybělo! Do toho fučí první
liga. Už dost solidně zmáchanej stavím vigvam a lehce vařím,
kdy ležím ve stanu a jen hlava a ruce čouhají ven. Vařit ve
stanu je o hubu a hlavně o stan. Už o půl šesté ležím ve
spacáku a usínám. Budím se mockrát, protože lije fakt ostře a
vichr tomu dává taky docela dost na prdel. Asi po druhé za
existenci stanu jsem ho ukotvil za všechny šňůry..., a dobře
jsem udělal.
2.9.2012,
SUN, 56 mil, 11 m/h, jídlo 0 GBP, ferry 0 GBP
V sedm
je budíček, protože to v 9:20 h už jede a musím ještě
fous popojet. Vařím i čaj a celkově se motám jak špína
v kýblu, a než to celý nastrojím je půl deváté. Neprší,
nefučí, ale vypadá to bledě. Ty malý mušky jsou v tom
bezvětří hodně svinský! No furt lepší jak komáři. Fotím
hrad, potkávám Phila, kterej včera taky pěkně zmoknul, plavíme
se na pevninu do CLAONAIG a Phil kope do vrtule, sotva mu stačím.
Hodně dobrá trasa, pěkný okolí, snad lehkej vítr v zádech
a já se více méně vezu za Philem. Klasicky ho do kopce dojíždím,
z kopce mi ujíždí. Phil to původně chtěl napálit až do
OBANU, ale mění plán, nemá to smysl, ferry jede stejně až zítra
odpoledne. Phil vyznává „ofiko“ kempoviště, kde může
dobíjet kus takovýho el. dýnka, jedinou to věc, co mu to dynamo
nenabije. Jinak všechny ty jeho harapanty nabíjí za jízdy. Phil
končí v LOCHGILPHEADU a já pokračuju dál, je teprve 12:30
h. Dělám si zajížďku k LOCH AWE a to jsem si zas dal! Strašný
kopce, hrozná dřina a ten střed, co se zdál být „malinko
nakoplej“ je totálně v prdeli! Novej bude naprostá nutnost.
Snad tedy OBAN. Nacházím skvostné místo na stan hned u vody a pár
hodin se bavím zapalováním mokrého dřeva, a když to začíná
hořet, tak začíná lít nanovo a tak jen vařím a lezu do stanu.
Zítra OBAN a přesun na vnější Hebridy.
3.9.2012,
MON, 26 mil, 10.6 m/h, jídlo 0 GBP, ferry 32 GPB
V noci
je tma! A prší! To jsou mi ale novinky! :-) Vstávám bez obtíží,
vařím čaj a zbytek včerejší nálože a za hodinu jsem zase
v kopcích. Mušky jsou dnes fakt šílený, strašný bestie.
Opět se drápu vzhůru, ale už to není takový zlo. Konečně mě
pak čeká sjezd až k moři, za 2 hodiny jsem v OBANU,
kupuju střed v prvním obchodě (měl tam poslední), motám se
po městě, který je fakt pěkný a narvaný turistama. Flákám se,
suším spacák (ne že by zrovna pralo slunko), protože neprší.
Potkávám Phila, kterej do sebe lije pivo a hraje si s tím
svým el. dýnkem. Včera prej vypral v kempu, tak může opět
zmokat. Po 2 dnech už prát? No toto??? Potkáváme i 2 Skoty, co
jedou jen ostrovy. Mají na to 10 dní a doufají v pěkné
počasí. Jo tak doufat můžeme všichni, ale začíná kurevsky
lít. Skáčeme na loď a za pořádného svinění opouštíme OBAN.
Na lodi
je klasická nuda, ale vlny jsou mocné a tudíž to některým
pasažérům nedělá dobře a ze záchodu se ozývají klasické
zvuky, kdy drahé, chutné a s láskou snědené jídlo opouští
přes krk útroby! Takové škody!! :-) Dojíždíme za tmy a
pořádného vichru. Na moři prý byl vítr přes 100 km/h. Tma jak
v pytlu a já jako jediný cyklista mířím na sever, zatímco
ostatní kousci všichni do kempu na jihu. No hledat flek na stan za
jízdy ve tmě pomocí čelovky, je úkol přetěžký. Ale, vidím
jakousi boudu, kolem nejsou ploty, 2x se bořím po kotníky do
bahna, ale půjde to. Jen tam „trochu“ fučí. Stan postavím
v jakýchkoliv podmínkách a téměř poslepu, tady to chtělo
jen zase ukotvit ho za všechny možný šňůry a kolky. Nevařím,
je půl jedenácté. Ale ta noční jízda byla super!
4.9.2012,
TUE, 71 mil, 11.4 m/h, jídlo 2.55 GBP
Moc
nespím, protože vichr je fakt ukrutnej. Kolem osmé už vyrážím
a vítr je zleva a lehce zezadu. Ferry v 9:20 h chytám
v pohodě, jízda je to suprová, krajina úžasná. Rozeklané
pobřeží, spousta jezírek a hlavně neprší! Hop skok a už jsem
v ERISKAY a pálím na sever. Pokud se cesta stáčí na západ
jedu proti větru lehkým převodem tak 5 m/h, je to peklo. Ale pokud
jedu lehce na východ, tak regulérně letím. Moc se s tím
nemažu, cesta je povětšinou jen pro jedno auto, tak mě brzdí
akorát vyhýbání se dalším vozům. Místama prší, místama
svítí slunko, všecko je k mání. Asi v půlce cesty si
říkám, že bych mohl stihnout ferry na konci ostrova a ještě
dnes se dostat na HARRIS. Loď jede v 16:00 h. Takže opět
závodím! Kdy já z toho vyrostu? Bolí mě kurevsky kotník,
ale to mi nebrání, abych letěl jak magor. Ostrovy jsou spojeny jen
cestičkou, kde fučí tak nehorázně, že mám co dělat, abych to
udržel na cestě. Při SV větru jedu v jednu chvíli 28 m/h.
Nohy mě bolí jak čert, ale to ferry stíhám. Přímo u toho moře
a pak přímo na něm fučí snad uragán, je to o život. Na ostrově
Harris se drápu do posledního kopce v protivětru a mám dost.
Klasicky věky hledám plac na stan, 3x se mi to nezdá, ale u jedné
pláže to stavím, fučí jak hovado! Vlny rachotí, jak kdyby měl
přijít konec světa. Vařit v tom vichru je taky na hovno, ale
jakž takž se daří. Zima je strašná, žádný oblečení
nepomáhá a tak zatahuju žaluzie, mluvím sám pro sebe a
poslouchám ten rachot pode mnou. To zas bude noc.
5.9.2012,
WED, 61 mil, 10.5 m/h, jídlo 0 GBP
Trochu
prší, ale ráno už zase vyfukuje a vypadá to k světu. Mám
jako flákací den, tak měním ten střed, mažu řetaz a vyjíždím
až kolem 9 h. Ta změna je přímo hmatatelná, kolo jede úplně
jinak, mám skoro strach tam vrážet těžký převody, abych ten
novej střed šetřil. Stoupání nad TARBET je moc zajímavý,
„Mordor“ jaxviňa, do toho durch zmokám a pak hned vylízá
slunko. Jízda po cestě k TARBET je čistá radost, furt
zastavuju a kochám se. Slunko na mě vzhlíží docela často.
Paráda! I z TARBET je to navrch a opět paráda, zastavuju na
jakési procházce po slatích, jsem tam úplně sám a tak se tam
válím a slunko opět svítí! Skvěle, skvěle! Mířím na
STORNOWAY, ale uhýbám na západ, mrknout se na místní
„stonehenge“, deru se tam proti větru, ale dá se to, není to
tak hrozný jak včera. Na šutrech je 100 lidí, tak to cvakám.
Místo má atmosféru, jsem rád, že jsem si udělal zajížďku.
Pak už jen vyptávám boční cestu nazpět do STORNOWAY, beru vodu
z potoka a po naskočení 60 mil to u potoka tyčím. Lebedím
si, jak je to pěkně za větrem, vařím, vládne velká pohoda, ale
kolem 6:30 h vítr úplně utichá a přichází zlo! Jsem ve
vřesovišti a bilióny stvůr povstávají. Těch mušek jsou fakt
černý mračna. Musím jít ještě ze stanu a to je úplná
katastrofa – vlítávají do uší, do očí a štípou ty kurvy!
Je to hrůza. Lezu zpátky do stanu a tam je jich taky milión!
Kurvááá! Mokrej ubrousek a hodinu se je snažím polapit, ale
zabít všechny je nemožné, jsou všude! A to jsem se já vůl
nevychcal! Jinak tato část po boční cestě směrem na STORNOWAY
je asi ta největší pustina, co jsem kdy viděl. Vřesoviště, pár
jezírek a nic a nic, ani stromy, nekonečná pustina. Zítra ferry
na pevninu.
6.9.2012,
THU, 26 mil (???), ???, jídlo 6.10 GBP
Prší
v noci a prší i ráno. No nic, musím dojet do města. Není
většího neštěstí, než balit v lijáku. Navlíkám všecko
co se tváří nepromokavě. Ale
hlavně návleky na boty mě velice zklamaly. A to jsem je kupoval
loni v Norsku. Po 10 minutách mám v botách 100 litrů
vody. Mám chuť ty návleky okamžitě zahodit. Zmrdství! Ale
pravda je, že to co se odehrává, je apokalypsa. Na těch pláních
se ten vichr nemá o co zastavit, je to přímo z boku, kde jaxi
pláštěnka má větrání. To mám ale štěstí!!! :-D Hodinu a
půl v té slotě a jsem ve STRONOWAY. Zmrzlej a mokrej na
srajdu. V budově ferry se pod sušákem na ruce na ajnclíku
snažím usušit boty a ponožky. Marná snaha. Když to pak obouvám,
jsem tam, kde jsem byl před tím. Zima je fakt pořádná. Jdu
rozhazovat peníze do Tesca a vyčkávám příjezdu ferry, který má
zpoždění. Na lodi opět suším ponožky, což se tentokráte
daří, jen ty boty jsou fakt už za svým zenitem. Vtipně jsem si
vzal se sebou ty starý škrpále, který mají za sebou snad všechny
moje výpravy na kole a jsou myslím snad prodřený i zespodu od
šlapátek. Do zásoby jsem si pochopitelně vzal se sebou i sandály!
„Do Skotska sandály! Ježiš to je vůl!“ V teplotách
kolem 10°C a od večera do rána tak –60°C a sandále! No nic no.
V ULLAPOOLU jsme snad až v 17 h a tak si říkám, že do
19 h pojedu a šlus. Neprší, ale mračna jsou černá. Vzhůru a
dolů a tak furt dokola. Oblíct a vysvlíct, ale je mi to jedno,
není už kam spěchat, žádný ferry už není potřeba stíhat.
Krajina je dech beroucí, totální brutální zkáza, pustina, zmar.
Černý kopce a hory, černý mraky k tomu, planina bez stromů,
takhle vypadá asi konec světa. Aut minimálně. Kupodivu najít
místo na stan není taková prča, jak by se mohlo zdát, protože
všude stojí voda. Při průzkumu zapadám klasicky 10 cm do bahna,
takže veškerá celodenní snaha o usušení bot a ponožek přišla
pochopitelně vniveč! No jo, zas o něco moudřejší – chce to
prostě nový pořádný boty a nepromokavý gatě. Ale to asi až na
příští výjezd. Tato cesta je experimentální. Dá se žít z 5
GBP na den? Co za vybavení je nutno při průjezdu pro průjezd
extrémníma podmínkama? Jak dlouho vydrží flaška benzínu?
(Vypadá to zatím bledě, asi týden a budu muset načerpat novou
dávku.) Takže snad k nám bude zítra počasí milostivo. Jo,
tachec zase stávkuje, nedá se na něho spolehnout, ale to je to
poslední, co mě sere.
7.9.2012,
FRI, 61 mil, 10.9 m/h, jídlo 0 GBP
Jsem se
flákal až běda! Velice pozdní start a furt pauzičky a chcaníčko
a brejk a oddech a svačinka a vodička a dřep a hlavně soustavně
nahoru dolů, míle nenaskakují a vypadá to skutečně na krátkej
flákací den. Ale hory jsou starobylé, mohutné a temné, jezírka
černá a neveselá, silnička úzká a klidná, nebe dramatické leč
deštěm šetřící, sláva! Stoupání jsou těžká a šinu se
pomaličku vpřed. Za zmínku stojí hrad u jezera, pak sjezd do
UNAPOOLU, most přes vodu a pak makabrózní x mílí dlouhej sjezd
do DURNESS. V jednom tom místě nabírám 42 m/h!!! Vítr
v zádech. Šílený! DURNESS je super, jdu se podívat na
jeskyni – parádní. Stanuju s ovcama za zídkou, skáču do
potoka a pořádně se přežírám..., no jak malej. Vůbec dnešek
byl fakt skvělej! Snad ani moc nepršelo.
8.9.2012,
SAT, 59 mil, 9.6 m/h, jídlo 1 GBP
V noci
začíná pršet a fučet. O půl třetí ráno mi dochází, že
ještě pořád suším ty boty!!! Kurvafix, na co myslím? Takže do
nich cpu poslední noviny. Nepochopitelně se válím až do půl
desáté a před 10:30 h vyrážím. Mám to 10 mil v protivětru,
protože musím objet ten fjord. Šílená lopota, ten vichr mít
proti sobě celej den, tak po pár hodinách končím. Je to furt
navrch dolů, ale dneska jsou ty výstupy mnohem delší. V jednom
tom sjezdu trhám svůj osobní rychlostní rekord – 45 m/h!!!!
V TONGUE vylízá slunko a provází mě po celé odpoledne.
V kopcích ze mě lije až běda. Neustále dlouze stoupám a
sjíždím, nohy volají o pomoc. Za MELVICH to lomím do závětří
a vařím. Napřed mi společnost dělá jen mračno much, ale pak
opět povstává armáda mušek. Něco takovýho jsem v životě
nezažil. Komára jsem už vdechnul vloni ve Švédsku, ale že bych
se dusil muškama, to ještě ne!!! Je to něco tak příšernýho,
že fakt nevím, co dělat! Obrovský černý mračna, jsem tak
strašně poštípanej, že se budu škrábat celou noc. Nejhorší -
jak se dostat i s věcma do stanu? Ty ludry sedí na všem, na
mně... Snažím se je setřást, ale i tak po skoku do stanu jich
musím stovky zabít a to zdaleka nejsou všechny. Celej den mě
trápí vítr, a když ho konečně potřebuju, tak je pryč! Zítra
snad Orkneje. Jinak další super den, až na ten náročnej závěr.
9.92012, SUN,
37 mil, 10.7 m/h, jídlo 0 GBP, sprcha 1 GBP, ferry 17 GBP
Velice
brzký start, už v 7:00 h si to šinu směrem THURSO. Nekonečná
kombinace navrch – dolů je za mnou a tak lehce dojíždím do
THURSO a do přístavu na ferry. Mám dost času a tak vařím čaj a
suším všecek bordel. Svítí slunko! Cesta na Orkneje je nudná,
navíc jsem čekal na lodi sprchu, nekonala se. Koná se ovšem na
tur. info v STORMNESS a stojí 1 libru. Jdu do toho! Ve sprše
teprve opravdu zjišťuju, jak rozsáhlé je mé poštípání.
Pravej bok vypadá až hrozivě. Spousta velkých štípanců,
většinou už rozškrábaných. Hnusnej pohled. I levá ruka vypadá
špatně. Nejhorší je, že to nemůžou být štípance od mušek.
Ještě abych tak měl něco ve spacáku! No to by ještě chybělo!
No a beru čistý tričko! Orkneje se mi od počátku moc nezdají –
rovina a pole. Zajíždím se podívat na šutry a to vypadá skvěle.
A i nadále se to zlepšuje, když dojíždím k zátokám. Ale
kolem 17 h začíná lít a vypadá to na dýl. Zajíždím kamsi na
polňačku k moři a jelikož už zase na moment přestalo, tak
se jdu podívat (pěšky) pořádnej kus až k útesům. A to je
panečku podívaná! Mažu nazpátek pro kolo a sjíždím skoro až
k těm útesům. Tyčím stan a jdu cvakat. Podle mě bomba! Sice
pořádně o hubu, ale je to prostě nádhera! To doma není! S duší
povzbuzenou jdu vařit, opětovně zmokám, ale výsledek stojí za
to. Vařím furt to samý, ale s tou rejžou to má naprosto
jinou dimenzi. Spokojenost! Lije a lije. Na Shetlands asi kašlu.
Jsou to výjezdy z LERWICKU a pak zase tou samou cestou zpět.
Okruh nemožný a tak zas nemusím mít všechno a místo ze
Shetlands do ABERDEENU asi pojedu do JOHN O’GROATS a nějak dolů.
Je taky dobrý si nechat něco na příště! Opět super den, škoda
že tu nebyl nikdo, abych mu to mohl ukázat!
10.9.2012, 50
mil, 10.3 m/h, jídlo 9.60 GBP, ferry 14 GBP
Půl
třetí ráno je snad pravidlem, že začne lít, fučet a vůbec
zatápět lidem pod
stanem. Ale stejně do té doby prd spím, protože mě svědí
všechny ty štípance. Ale nehorázně! To se mi snad ještě
nestalo. Je to zkouška vůle si to všecko nerozšrábat. No nic,
lezu ven, vítr se otočil a opírá se do širší strany stanu, což
je dost na hovno, ale aspoň přepíchávám šňůry víc proti
větru, víc s tím nenadělám. Kolem desáté vyrážím. Je
kosa jak z nosa! Jedu do KESWICKU, kde atakuju místní pobočku
Tesca, kupuju dokonce i pivo! Tak s takovou neušetříme! To
musím zatajit! Jedu na jih do ST. MARGARET’S HOPE a zastavuju u
každé cedule informující o tom, jak tady byla britská flotila za
války schovaná a tom, jak Angličané zavírali průlivy potápěním
starých lodí. Zajímavý. Při svačince zmrzám až na kost a to
pivo mi skoro vypadává z ruk, ale hrdinně to tam v té
kose liju! Pro pivo jsme schopni nadlidských výkonů! V tričku,
hrubé mikině a bundě dojíždím na ferry, kde usínám. Cesta je
zajímavá, protože poprvé dnes vylezlo slunko a tak tleskám. Na
pevnině je už zase pod mrakem, ale co bychom taky chtěli víc,
neprší a tak ať si je jak chce! Pálím do JOHN O’GROATS, kde
prý končí UK cesty. No já bych řekl, že úplnej konec světa je
až na druhé straně, v místě zvaném CAPE WRATH. Skoro už
za tmy nacházím opětovně skvělé místo na stan, u moře, u
jakési historické stavby, daleko od všech zraků. Flákací den,
ale opět dobrej. Zkusím dojet do FORT WILLIAM. Kdyby to počasí
chtělo vydržet!!!
11.9.2012,
TUE, 54 mil, 7.8 m/h, 7 hodin v sedle, jídlo 0 GBP
Špatný!
Ještě ráno tak tak, ale pak už je to utrpení. Protivítr je
prostě krutej, celej den to rubu proti němu. Ve WICKU jdu na net do
knihovny, protože ke všem strastem se přidává i déšť. Rvu to
dál. Schovávám se po autobusových zastávkách, pod stromy,
moknu, auta mě nahazují od hlavy až k patě, provoz houstne a
vítr neustává. V 13% klesání musím pořád ještě šlapat.
Na opačné straně mi přijde, že to jedu do toho kopce snad celej
den. Trápím se skoro 7 hodin a ujel jsem o 10 mil míň, než byl
původní odhad. Vše vrcholí stavbou stanu, kdy mi do toho znova
začíná lít, pak chystám jídlo ve stanu, nic se nedaří, věci
jsou úplně jinde, než by měly být, a místo abych je dal tam
jako vždy, tak je dávám na další nesmyslný místo, Tím pádem
mi ulítává plachta až do potoka a tak pro ni po tmě musím jít.
Celej den se snažím držet suchý ponožky, ale kvůli té plachtě
jsou zase durch. Co na to říct? Celej den byla příšerná kosa.
Těžkej den a nejhorší, že zítra ještě mnohem hůř! Kurva
s deštěm!! No ale zase furt lepší, jak chodit do práce, ne?
JASNÝ!!!!
12.9.2012,
WED, 79 mil, 9.9 m/h, 7:52 hodin v sedle, 0 GBP
Strašně
dlouhá etapa! Déšť nedéšť, pal nepal, celou noc a celej den.
Pozitivní je – vítr trochu ustal, i když směr si drží. Za
zmínku stojí zámek v GOLSPIE, kde je vstup 10 liber, který
jsem pochopitelně odmítnul zaplatit, takže jsem očumoval jen
zvenku. No takovej zámek... Další památný úsek byl do BONAR
BRIDGE, skvostná jízda a úplně sám. Neméně tak parádní část
byla z ARDGAY do EVANTONU, taky moc dobrý. Pak ten kus po A9
bylo čisté zlo, mraky aut a kamiónů. Této silnici se musím
příště nějak vyhnout. Strašná hrůza. Den končím hodinovým
hledáním pořádnýho fleku. Já asi nebudu nikdy spokojenej a tak
melu z posledního a až u jedné farmy to konečně tyčím na
louce za bukem. Houká sova a štěká v dálce pes. Myslím, že
musím být pár kilometrů od LOCH NESS. No jo, ale co pak?
13.9.2012,
THU, 44 mil, 9.3 m/h, jídlo 0 GBP
No tak
takhle by to dál ale nešlo! Ráno jakýmsi zázrakem neprší, ale
než se vykokotím je 10 h a pádím dolů k LOCH NESS. Už ve
městě DRUMNADROCHIT (skvostnej název! Mi trvalo skoro celej den si
ho zapamatovat!) začíná pršet a to je mi na info řečeno, že
pršet bude celej den a i zítra. Na další dny se nemám odvahu ani
zeptat. No tak to je pěkně v řiti, vole! Nasazuju pláštěnku
a ty návleky, co nefungují a jedu! Lije jak kurva celou cestu až
do FORT AUGUSTA. Tam je srocení lidí a lije a lije. Zdá se, že
protivítr není v tomto případě tak zlej, protože pláštěnka
toho dost vezme. Ale plahočím se, bída, bída! Boty jsou k.o. Do
SPEAN BRIDGE dorážím kolem půl paté a je tma jak žoku! Začalo
fakt nehorázně lít. S tím větrem do kupy je to fantastická
kombinace. Dobrý je, že mi pořád ještě není zima. Teoreticky
bych měl být už dávno zmrzlej na kost. Hledám místo na stan.
Takovej vtip! Všude je tak 10 cm vody! No tak tohle bude panečku
výzva! Při hledání místa zapadávám klasicky hluboko do vody.
Hm, tak toto je moc špatný. Lije, jak kdyby nemělo nikdy přestat.
Zkouším jednu jakousi bránu (nezamčenou) a tam za hromadou
asfaltu by to mohlo na kraji cesty jít. Strašný místo ovšem.
Stavím to tam, ale tak tak to stojí, nemám z toho moc velkou
radost, holt bude to muset stačit! Dělám jako by nic, jdu pod
takový malý železniční most vařit. Vše v pohodě, ale v
těch mokrých hadrech vlézt do stanu je na hovno. A co s těma
botama? Novin lovím poslední zbytky. Kurvafix, jet v takovým
nečase víc dní, si nedokážu představit. No příště to musím
nějak vyřešit s těma botama. Takhle to prostě není možný.
Co já vím co dál? Čas je, ale jestli nepřestane pršet, tak to
je takříkajíc pěkně ku hovnu. Dneska to kolem těch jezer asi
bylo dobrý, ale neviděl jsem nic, jen auta a mlhu. No na kokot...
14.9.2012, 49
mil, 10.7 m/h, jídlo 5.30 GBP
Kolem
10 h už se to nedá dál oddalovat, využívám kratičkého
dešťového brejku a jdu na to. Totálně mokrá nepromokavá bunda
je asi vrchol ranní rozkoše. Boty jsou vcelku dobrý, noviny
odvedly svou práci na výbornou. Za deště sjíždím do FORT
WILLIAM a jsem fakt jak zmoklá slípka. Na náladě mi nepřidává
ani všudypřítomná drnčivá polština. Napřed zevluju
v knihovně, pak v Tescu, pak zas v knihovně a pak
jdu do „sportu“, kde mají solidní věcičky. Problém s botama
tam rázně řeším a jedna „flíska“ je taky v batohu.
Neměl jsem se sebou žádnou, jen jednu tlustou mikinu. Ještě furt
prší, když vyrážím na jih. Kopce jsou všude kolem dokola a
věřím, že za normálního počasí to musí být sakra podívaná,
ale to co panuje teď, není pro kochání se krajinou zrovna
ideální. Aspoň že už přestalo pršet. Zahajuju stoupání do
sedla a vida ho! – vítr v zádech! Jedu jak lord. Potkávám
stovky cyklistů (asi nějakej závod, či co), kteří jedou opačně
a každej druhej má tendenci mě zdravit a slyším kecy o tom, že
s takovým nákladem to musí být peklo. Ani se moc nepotím,
prostě jedu jak pán a jen těm závodníkům kynu. Na planině
navrchu schválně roztáčím kola na 30 m/h, abych ty protijedoucí
sportovce nasral. Prší a neprší, beru vodu a opět martyrium
s hledáním místa na stan. Té vody jsou všude fakt mraky.
Cesta do lesa (opět přes bránu) a u cesty hned na šutrech to
stavím. No škoda toho počasí, mohla to být jízda králů. Takže
směr na další dny je jasný – na jih a až mě to přestane
bavit, tak vlakem do Boltonu.
15.9.2012,
SAT, 72 mil, 11 m/h, jídlo 0 GBP
V noci
jako by vyl vlk, ale bylo to něco asi jinačího,
tak jsem se rozhodl, že to vyla liška! Vyje liška? :-) Včera jsem
zahlídl lišky dvě, tak to musela být liška! :-) Ranní vyhlídka
do mlhy mě nijak nenutí spěchat, ale i v pohodovém tempu tam
zapomínám vidličku s lžičkou, což teda zjišťuju až o 70
mil dále. Ale stejně to byly mrdky polámaný, škoda jich není.
Ale ještě že mám malou lžičku hoženou jinde, to bych musel
jest rukama nebo klackem. Je to zas jízda jak pohádky! Hovno je
vidět, ale přesto je to paráda, dlouhý stoupání a ještě delší
sjezdy, tak jak to mám rád. Kdesi u LOCHENARNHEAD se napojuju na
národní cyklostezku č. 7 a hned za moment se se mnou dává do
řeči jakási Skotka na kole a že prý mám jet jinama, než jsem
měl v úmyslu, a že prej jakejsi most do EDINBURGHU (na tom
mostě vyloženě trvá, prý je to LOVELY jak prase). A pak že mám
jet dolů na jih a kdesi cosi. Jakmile ale zaznívá věta: „Tam
nepotkáš ani auto!“ bystřím, pamatuju si číslo té silnice a
vůbec zjišťuju, že skotská paní je vcelku k světu. Že já
vůl jsem se jí nezeptal, jestli by si příští rok nechtěla
vyjet na pár měsíců na východ. Sakra! Paní mi říká, že tady
ta stezka mě dovede až do STIRLINGU a kope do pedálů a je fuč.
Takže i já roztláčím svůj náklaďák a jedu po té stezce. Je
skvěle značená a je to jízda s velkým J. Aby ne, když
valím na východ (větry jsou pochopitelně umanutě západní).
Stezka je sice ve stylu – „pánové jedeme zkratkou! Je to sice
dál, ale zato horší cesta!“, ale nevadí, je to mimo jakýkoliv
silnice, takže fakt bombózní jízda! :-) Žel v CALLANDERU mi
stezka utíká na západ a to já zase potřebuju na východ, tak se
loučíme a já ji znovunalézám až za STIRLINGEM. Největší
výhodou té stezky je, že vede přes pole, louky, pastviny, takže
možnosti stanování jsou téměř neomezené. Jsem rád, že jsme
zase spolu a kdesi mezi ALLOA a DUNFIERMLINE to kotvím na ideální
loučce. Zase super den, nic jsem neviděl, ale pršelo jen občas a
většinu času jsem letěl jak pták. Zítra peklo EDINBURGHU a
stále na jih. Snad až do DARLINGTONU, kde sídlí můj spolužák
ze střední – Kučerův-to-Slávek.
16.9.2012,
SUN, 69 mil, 9 m/h, 7.20 GBP jídlo
Hra na
„šipkovanou“ pokračovala celým dnem. Ráno se mi tak nechce do
toho mrholení, že vyrážím až před 10 h. Do DUNFERMLINE je to
ještě pořádnej kus a celou dobu prší. V tom šíleným
městě začínají zmatky, protože ztrácím svoje šipky, bloudím
a pak bum ho! – jsem na dálnici! Sakra! Daří se mi vcelku rychle
sjet, ale dosranej jsem byl pořádně. Konečně najíždím na ten
slavnej most, o kterým
tak básnila ta Skotka, a začíná lít a pochopitelně fučí
tak..., no tak jak u moře! Do EDINBURGHU dojíždím podle značek
přes dvorky, průjezdy a uličky. Jsem v E. ale co jako teď?
Míjím spoustu starých budov, které by asi stály za fotku, ale
když já nejsem ten architekt a fotit jen tak, jako abych to měl?
Na co? Potkávám i hrad a hradby a zámky a uzavírky a mrtě aut a
lidí..., proč já jsem sem vůbec lezl?! Vytahuju kompas a podle
něho jedu zhruba na jih. Shledávám se opět se šipkou, která mě
sice vede víc na východ, než by bylo záhodno, ale v současném
stavu je nějakej směr lepší než žádnej. Cestou mě jako na
každé „šipkované“ čeká spousta úkolů k plnění –
vynosit kolo po schodech, půl hodinu se schovávat pod stromy a
tvářit se, že vůbec neprší, objíždět psy a zdravit
kolemjdoucí. Myslím, že všechno plním jako správný pionýr a
má pionýrská vedoucí by ze mě měla určitě radost. Nenudím
se. V BONNYRIGGU ztrácím šipky, ale zase nacházím Tesco.
Šipku pak velice pracně hledám, ale pak se jí držím zuby nehty.
Tahá mě to přes jakýsi krpály, pastviny, odnikud nikam, vůbec
nemám tušení, kde jsem, protože většinu těch dědin nemám
v mapě. Začínám toho mít tak akorát. Z ničeho nic
stoupám. A dlouze! A kurva na západ! Proti tomu větru je to
obtížný úkol! Vůbec to nejde, ale sedla dosahuju, to už zase
pro změnu svítí slunko, ale zima mi dává pořádně zabrat.
Očekávám sjezd, který se koná jen chvilečku, protože začíná
útok na další sedlo! Hm, tak toto je fakt zajímavej úkaz. To už
se nacházím na území tzv. Scotish Borders. Kopce jsou to
interesantní. Slunko už zapadá a já mám před sebou sjezd
v protivětru. Promrzám na kost a stavím přímo na boční
cestě. Je to úkol jak ze „šipkované“ – postav stan, když
nemáš cit v prstech. Nemůžu udržet kolík v ruce,
obrna! Navlíkám na sebe většinu hader a kuchtím. Po 2 – 3 ne
zcela přesvědčivých večeřích, kdy se má spokojenost
pohybovala tak mezi 70 – 80%, jsem dnes již opět na 100%, je to
výborný!!! Divnej den, hromada deště, ale ten závěr to
zachránil. Zítra snad opět pořádná pustina.
17.9.2012,
MON, 79 mil, 10.4 m/h, jídlo 0 GBP
Hra na
„šipkovanou“ mě dostala do problémů. Lehkovážně sleduji
šipky až do KELSO, kdy se motám tu na sever tu na západ, prostě
všude jinam, než bych chtěl, ale říkám si, že třeba v tom
KELSO bude trať do NEWCASTELU nebo někam na jih. Bohužel se tak
neděje, stezka pokračuje na severovýchod do Berwicku. Hm, tak to
jsem teda moc dobře neudělal! Takže nezbývá než přestat dělat
pičoviny, zase otevřít mapu, vytáhnout kompas a mazat na jih.
Do KELSO jsem pochopitelně letěl s vítrem v zádech.
Z K. do WOOLERU už to není takovej cvrkot, ale furt dobrý,
kolo šlape jak hodinky. Vychází to tak blbě, že zítra do toho
DARLINGTONU dojedu buď po ultra dlouhé etapě, nebo skončím těsně
před. Na večer si dávám ještě 20 mil do ROTHBURY, ale chytá mě
takovej slejvák, že jsem po hodině opět durch. Ale tak už kurva!
Nebylo se absolutně kam schovat. Točím to do lesa, ale nám vodu,
tak musím jít ještě na výpravu pro vodu. Jsem zmrzlej na kost,
takže se historie se stavěním stanu opakuje. Ve zmrzlé ruce
neudržíte kolík, nerozepnete zip ani kabelu, nic neukrojíte,
protože neudržíte nůž v ruce, nejste schopni škrtnout
zapalovačem, nezapnete knoflík u gatí, nerozvážete si boty, tu
zmrzlou ruku nedokážete strčit do kapsy, protože se vám furt
ohýbají prsty, nevysmrkáte se. Můžete se třeba stavět na
hlavu, pičovat o 106, ale prostě to nepůjde. A ta ruka nerozmrzne
za 10 minut. Tak hodinu, než je člověk schopnej tak na 50%
fungovat. To samý se děje s prstama u noh, jen tam se cit
vrací až hluboko po půlnoci. No ale čaj se daří, nějaký jídlo
taky jakž takž. Takže zítra do toho DARLINGTONU, je to tak
kurevská štreka, že to bude potřebovat skutečný sportovní
výkon, ale tak ujel jsem už i víc, ne? Dobrá zpráva – nemá
pršet!
18.9.2012, 78
mil, 10.1 m/h, jídlo 1 GBP
Je
třeba jednat! Oblíkám mokrý věci ze včerejška a pouštím to
dolů do ROTHBURY. Ta dědina je ze všech stran obklopená kopci.
Zase 14% navrch, ale říkám si, že to zmáknu teď na těch
bočních cestách, hlavní tah A68 už bude hračka. Lopotím se a
už od rána mě bolí pořádně nohy. V mezičasech jsem
vždycky pomalejší, než jsem plánoval, do Darlingtonu dojedu fakt
až večer. Kolem poledne jsem teprve na hlavním tahu a teprve tady
začínají pořádný kopce! No tak to jsem nečekal! Když po
zdolání prvního výstupu vidím silnici před sebou, jak naráží
do horizontu, tak mě nohy začínají bolet ještě mnohem víc. A
dolů a prásk zase skoro nejlehčí převod a tak furt a celej den!
Myslím, že to nejhorší a nejdelší stoupání probíhá
z CORBRIDGE. Nekonečnej kopec, pořád a pořád pokračuje!
Když už vidím ceduli, že jsem nahoře a že motorkáři mají
dávat bacha, aby se nezabili, lup a křup a dívám se, řetaz se
válí na zemi! Prasknul! No totok kurva! Samotné zkrácení řetězu
pro dojetí není nic složitýho, ale! Musíte mít takovýho kus
drátku, kterej vám bude držet řetaz u sebe, jinak vám to bude
furt padat a zblázníte se. Musíte dávat pozor, aby vám při
oddělávání těch článků nevypadnul ten
kolíček, jinak se zblázníte. Takže... Ten drátek nemám, musím
to držet rukou. Ten kolíček mi vypadnul poprvé do trávy a už
jsem ho nenašel. (Tohle je naprostej amatérismus, já vím!) Ten
druhej mi vypadnul taktéž (jedině snad úplnej blbec si na to ani
na podruhé nedá pozor!!), ale to už jsem měl kolo aspoň na
plachtě, kde jsem ten kolíček našel. No abych to dlouho
nerozmazával. Podařilo se to asi po necelé hodině. Do toho jsem
opětovně zmoknul. Ale co, je to tam, jede to, tak palba dál.
Rovinky se opět nekonají, dřu jak mezek až do toho DARLINGTONU,
kde jsem kolem 18 h, ale totálně vyřízenej. Sláva se zrovna
vrací z ryb, tak se podává pstruh a k tomu plznička.
Asi tak 8 kousků na hlavu. :-) Spím vcelku dobře :-D
Konec zvonec!
Další den je mi všelijak, všecko mě bolí a jsem ještě po ránu
napranej. Končím, jedu vlakem do Boltonu. Vylézám z Boltonu
z vlakáču a začíná pršet. Nic se nezměnilo, vše při
starém, ach jo.
Takže jak to
celý dopadlo?
Vybavení.
Stan je dobrej, vydrží i příští výpravu, nemám výhrad.
Spacák už další cestu nevydrží, peří je pryč a jak navlhne,
je v něm zima. Musí přijít náhradník. Boty jsem koupil
nový, ty by měly vydržet. Vařič by měl fachčit i na dále,
stejně tak ešus. Karimatku to chce pořádnou novou, ale nemám
páru o tom, jakou pořídit. Ze všech, co jsem kdy měl, jsem byl
zklamanej. Bunda by vydržet mohla, ale na nepromokavou už si jen
tak hraje, takže inovovat by asi taky neškodilo. Potřebuju ale
nepromokavý gatě a taky nějaký ty návleky na boty, ale opět
nemám šajnu do čeho investovat.
Kolo.
Vypadá všelijak, je to hliník, řidítka jsou dost vysoko, ale
měnit nebudu. Zvykl jsem si a jiný už nechci. Musím akorát
vyměnit obě kola a dalších pár věcí, jinak s tím kolem
nejsou problémy. Je to „horák“, převody to má lehký, což je
důležitý, posez mám „kochací“, což je taky dost důležitý,
záda mě z toho snad nikdy nebolely, což je taky hlavní.
Výdaje.
Za 5 GPB se dá žít. Náklady na jídlo byly přesně 2.7
GBP na den, což se mi moc nezdá (nějak strašně málo), ale asi
je to tak. Takže můj plán žít příští rok z 5 eury na
den na jídlo je reálnej. Celkový náklady na tento trip s vlakem
a loďama byly něco přes 10 GBP na den, což je furt docela dobrý.
Skoro 1.000
mil, průměr na den 55 mil.
Spokojenost!
Skotsko má co ukázat, pokud člověk hledá pustinu, samotu a drsný
podmínky, dá se jen a jen doporučit. Silničky bez aut, voda téměř
na každém kroku, kempů habaděj, spaní mimo kempy taky bez
nějakých velkých problémů. Kempy většinou s pračkou a
sušičkou, takže když jde do tuhýho, dá se tam vyprat a usušit.
Cyklostezky jsou a jsou parádně značené, jen je dobrý se
informovat o tom, kam vedou, aby si člověk zbytečně nezajel. Ale
pokud ještě pojedu někam přes Anglii, určitě se těch stezek
budu držet. Mají to suprově udělaný, škoda jich nevyužít.
Poděkování:
Slávovi za pohostinnost, pivo a jídlo. Cyklopoutníkovi Jardovi a
Michalovi nepřihlášenému :-) za tipy ohledně Skotska. Philovi za
část jízdy. Zdendovi
jako hlavnímu informátorovi o časech ferry a počasí.
Takže na
jaře do toho asi fakt zase šlápneme!!!!!!!!!!! Do té doby zmar,
bída a utrpení...
-Zbyňa-
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára